Door de doorgevoerde digitalisering zijn bedrijven groot en klein, steeds meer afhankelijk van een optimaal werkend IT-systeem. En deze werking kan op de helling gezet worden door externe factoren zoals hacking, maar ook interne factoren zoals een programmeerfout of een verlies van een usb-stick met waardevolle informatie.
Een cyberpolis verzekert de financiële schade nadat u slachtoffer werd van een hacking of een menselijke fout in uw IT-systeem.
Naast de financiële vergoeding, is ook bijstand bij schade ontzettend belangrijk. Onmiddellijk beroep kunnen doen op IT-, Legal-, crisis- of PR-specialisten is van goudwaarde wanneer u geconfronteerd wordt met een cyberincident.
Enkele voorbeelden van cases:
- Als gevolg van een cyberaanval ligt de website en webshop van een online retail verkoper gedurende 12 uren plat. De gevolgschade hiervan is gedekt (herstelkosten, incidentkosten en verlies aan inkomsten).
- Een werknemer klikt op een kwaadaardige link in een e-mail. Alle klanten-en prospectiegegevens worden gehackt en er wordt losgeld geëist. Bijstand door een ICT-expert is gedekt binnen de cyberpolis.
- Een medewerker verstuurt per ongeluk een mail met de privégegevens van uw klanten en deze worden publiekelijk gemaakt. De kosten van de verplichte notificatie naar alle betrokken klanten zijn gedekt, alsook het PR-advies om uw reputatieschade in te dijken. De eventuele GDPR-boete is ook gedekt.
Een cyberpolis is vandaag nog een nieuw product, maar net zoals een brandverzekering zal deze polis over 5 tot 10 jaar een volledig ingeburgerd product zijn in ieder bedrijf.
Meer weten?
Laat hier uw contactgegevens achter en ontvang een uitgebreide versie van ons onderzoeksrapport met daarin aanbevelingen om uw bedrijf te beschermen tegen cybercrime.